Noul Adevarul

Timpul alocat meselor este redus (15 minute), …

Mancarea gatita este pe masa majoritatii oamenilor, iar cina reprezinta festinul zilei

Cel mult doua mese pe zi, alimente alese in functie de gust, si nu de proprietatile nutritive, un meniu bogat in semipreparate si consumat de cele mai multe ori pe fuga, in fata computerului sau in timpul unor discutii cu cei din jur. Acestea sunt obiceiurile alimentare insusite de mai mult de jumatate din romani, potrivit unui studiu realizat in luna mai 2007, de Ipsos Interactive Services.

Studiul „Obiceiuri bune, obiceiuri rele” a cuprins un esantion reprezentativ de 1.000 de persoane, cu varste cuprinse intre 15 si 59 de ani.

Din cercetarea on-line a reiesit ca 43% din romanii cu viata activa, care locuiesc la oras, au maximum doua mese pe zi. Cina este considerata masa principala a zilei de catre 80% din repondenti, in timp ce doar jumatate iau micul dejun. Gustul alimentelor si rapiditatea cu care acestea sunt preparate primeaza in fata continutului de vitamine si minerale.

Mancarea gatita – ciorba, tocanita – reprezinta meniul zilnic pentru 92% din cei intervievati, restul optand pentru salata, semipreparate, fast-food si mancarea rece. Specialistii spun ca timpul alocat meselor este redus (15 minute), activitatile frecvente in timpul acestora fiind conversatiile, cititul, uitatul la televizor sau folosirea computerului. Potrivit sociologului Mircea Kivu, „persoanele care locuiesc in orasele mari sar mai frecvent peste mese, gatesc mai rar si consuma mai multe semipreparate”. Studiul mai arata ca 16% din repondenti beau mai putin de un litru de apa pe zi.

25% din romani sunt obezi

Activitatea fizica este, de asemenea, un punct slab al romanilor din zona urbana (58% nu fac sport deloc). In privinta activitatilor de relaxare, 60% din populatie petrece zilnic peste trei ore din timpul liber in fata computerului sau a televizorului, iar 33% lucreaza si acasa.

Dr. Gabriela Radulian, de la Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice „N. Paulescu”, a mentionat ca alimentatia nesanatoasa, combinata cu stilul de viata sedentar, favorizeaza aparitia obezitatii, o boala de care sufera deja 25% din romani.

92% prefera mancarea gatita

10 pasi catre un stil de viata sanatos

1. Alimentatie echilibrata

Organismul are nevoie zilnic de proteine, lipide, glucide, vitamine si elemente minerale. Aportul acestora trebuie sa fie echilibrat, prin consumul de paine si alte produse din cereale, fructe, legume, lactate, carne (pui, peste).

2. Aportul alimentar zilnic

Se recomanda trei mese principale si doua gustari (10.00 si 16.00), important fiind sa se asigure toate substantele nutritive in proportii optime.

3. Micul dejun

Nu poate fi suplinit de nicio alta masa si ar trebui sa acopere 20%-30% din necesarul caloric zilnic.

4. Paine si produse cerealiere

Acestea sunt surse importante de glucide, care asigura energia zilnica necesara organismului. Ele mai contin si fibre alimentare, vitamine si minerale.

5. Fructe si legume

Avem nevoie de cat mai multe legume (salata verde, morcovi, rosii, ardei gras, spanac) si fructe (portocale, mere, capsuni, visine), consumate crude.

6. Mai putina sare

Daca alimentele preferate sunt bogate in zahar, sare sau grasimi, consumul acestora trebuie moderat.

7. Fara dulciuri

Pentru prevenirea cariilor dentare, medicii stomatologi recomanda tuturor copiilor sa inlocuiasca dulciurile cu fructe.

8. Hidratare optima

Se recomanda 6-8 pahare de apa/zi (2-3 litri/zi) sau mai multe daca este foarte cald sau se practica vreun sport. Lichidele pot fi baute dupa cel putin 10 minute de la terminarea mesei.

9. Sport

Propuneti-va cate 30 de minute activitate fizica: o plimbare in fiecare zi, urcarea scarilor in locul folosirii liftului, mersul pe jos etc.

10. Odihna

Programul de somn de 6-8 ore pe noapte este principala metoda pentru combaterea oboselii.